Liten o Envis

Tänkte att jag skulle förgylla bloggvärlden med en inblick i min fantastiska värld som fyrabarnsmamma.

Fast det fungerar väl kanske mest som nån slags terapi för mej. =)

Vi har en tvååring härhemma som tror att hon bestämmer allt.
Hon styr o ställer som nån slags minidiktator här hemma.
Hon bestämmer över det mesta känns det som. Det är antingen på hennes sätt eller inte alls. Om man vill ha en någorlunda fungerande hörsel öven i fortsättningen så brukar vi låta henne få som hon vill. I bland. Ofta.

Hon bestämmer vilka kläder hon ska ha på sig på dagarna,men till skillnad från sin älsta storasyster så är det inte bara klänningar som gäller.
Nä, hon vill klä sig mer naturligt. Naken, rättare sagt.
De som kommer hem till oss får oftast se hennes nakna rumpa. Blyg är hon. Men inte då det gäller detta, nä, hon far omkring som vår egna naken Janne här hemma.
Naturligt är bäst är hennes motto.
Då vi ska gå ut får vi först jaga henne i tio minuter innan vi får hjälpa henne på med kläderna. Under skrik o tjut så klart. Har man sen tur så hinner man klä på sig sina egna kläder innan hon klär av sig naken igen.
Men sen, då hon har kommit ut så är det inga problem.  Tills vi ska gå in. Då inträffar nästa världskrig.
Hon gråter o skriker i en timme o man får jaga o lirka.
Snacka om att ha svårt att bestämma sig.

Vi har tre Maine Coon katter.
De får inte bestämma själva då dom ska äta. Eller rättare sagt, när dom ska äta går väl bra , men inte hur dom äter.
Nä, för där står hon, som den värsta mattanten på lågstadiet o portionerar ut deras mat.
Hon matar dom. Och hon har full koll på vem som inte har fått, o vem som tar för mycket.
Då får dom skällning. Om dom inte sköter sig, eller om dom inte äter på kommando.
Dom får väldigt mycket skällning. Tur att dom inte förstår så bra.

Hennes bror, den enda pojken av fyra barn, har det inte lätt han heller. Fast till skillnad från katterna så får han äta själv. Men det är väl också ungefär allt.
Hon styr över denna bror, o ropar : Blabblas MAAAAAAAAT.
Han har det som sagt inte lätt.

Hon är ju samtidigt väldigt go förstårs, men det är svårt att se alla gånger.
Jag, som är hemma med henne hela dagarna får sålla mellan striderna.
Fast jag har länge funderat på hur jag gjorde då jag bestämde själv att det var dags att gå på toa.
Som det är nu går jag lite på kommando. Oftast då hon har kissat så tycker hon att det är min tur: Så, mamma kissa. Nu färdig, torka, säger hon ,o står beredd med papperet i högsta hugg. Sen utbrister hon: Dutti tjej!
Suck....

Det känns som att hon kommer att bli en bra äkta fru en dag. Läget under kontroll liksom.


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja men hon är UNDERBAR!!!

2008-03-18 @ 16:39:08
URL: http://tingen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0